Fabryka Urządzeń Dźwigowych Sp. z o.o. w Bolęcinie, Bolęcin 41, 09-110 Sochocin, tel. +48 23 663 06 00, e-mail: fud@fudbolecin.pl
Aktualności
 
home/aktualności/Windy FUD Bolęcin w nowo otwartej Trybunie Honorowej na torze wyścigów konnych na Służewcu
 
Najnowsze informacje
Więcej informacji:

Otwarcie odrestaurowanej części Trybuny Honorowej na torze wyścigów konnych na Służewcu odbyło się 24 czerwca br. Tym samym dobiegł końca pierwszy od momentu budowy w latach 30-tych ubiegłego wieku remont generalny jednego z najpiękniejszych obiektów wyścigowych w Europie. Firma FUD Bolęcin zaprojektowała i wyprodukowała dwie windy dla tego wymagającego projektu, prowadzonego pod nadzorem stołecznego konserwatora zabytków.

Na zlecenie Totalizatora Sportowego firma FUD Bolęcin podjęła się realizacji dwóch wind: osobowej, która miała zastąpić przedwojenną oraz małej windy towarowej do transportu w kuchni.

Jesteśmy dumni, że mogliśmy brać udział w tym prestiżowym projekcie. To właśnie przy tego typu niestandardowych i skomplikowanych realizacjach inżynierowie FUD mogą w pełni wykazać się swoimi umiejętnościami. Wymagało to od nas ogromnego zaangażowania, pełnej koncentracji i koordynacji między poszczególnymi zespołami. W takich projektach pokazujemy to, w czym jesteśmy najlepsi – zintegrowane działania na każdym etapie, od projektu, poprzez produkcję i montaż” – powiedziała Małgorzata Golińska, Prezes Zarządu FUD Bolęcin.

Klientowi szczególnie zależało na tym, aby Trybuna Honorowa była remontowana przy użyciu środków dających gwarancję trwałości i odpowiedniej jakości oraz aby służyła  miłośnikom wyścigów konnych przez kolejne kilkadziesiąt lat – dodaje.

Wyzwania projektowe związane z obiektem zabytkowym
W obiekcie niemożliwa była realizacja standardowych wind, ponieważ Trybuna Honorowa jest obiektem zabytkowym. Dla zespołu inżynierów z FUD Bolęcin oznaczało to, że wszelkie uzgodnienia dotyczące wykonania wind oraz przygotowania frontu robót budowlanych musiały być konsultowane nie tylko z Inwestorem – Totalizatorem Sportowym, ale również z Konserwatorem Zabytków.

Projekt przebudowy obiektu zakładał zastąpienie windy osobowej z okresu przedwojennego nową, ale w istniejącym już szybie dźwigowym.

Trudności wiązały się przede wszystkim z ulokowaniem wejścia do starej maszynowni windy na dachu, co w nowym projekcie wymagało zmiany. Inżynierowie FUD Bolęcin zaproponowali niestandardowe rozwiązanie w postaci wykonania przystanku w piwnicy. Musieli uporać się również z nietypowymi wymiarami szybu i jego odchyleniami od pionu.

Sam montaż był również skomplikowany i musiał odbywać się w kilku etapach. Zbyt małe wymiary szybu nie zapewniały wymaganej przestrzeni dla montażu dźwigu, co wymagało zastosowania niestandardowych rozwiązań, takich jak wykucie znacznie większych otworów drzwiowych i wsunięcie drzwi szybowych na poszczególne przystanki.

W końcowym efekcie powstała w istniejącym już przedwojennym szybie nowa 5-przystankowa winda (pierwotna miała tylko 3 przystanki). Wyposażona została w nowoczesny napęd, automatyczne drzwi, system kontroli dostępu zintegrowany z całym budynkiem oraz inne rozwiązania technologiczne.

Montaż małej windy towarowej
FUD Bolęcin zaprojektował i zamontował również małą windę towarową, do transportu towarów między czterema kondygnacjami budynku. Wcześniej w obiekcie nie było tego typu dźwigu. Z uwagi na to, że w obiektach zabytkowych nie ma możliwości budowy nowego szybu, wykorzystano do tego dwa połączone stare zsypy śmieciowe. Było to jedyne możliwe miejsce, w którym można było umiejscowić windę.

Lokalizacja ta wiązała się jednak z pewnymi ograniczeniami – mała głębokość szybu nie pozwalała na instalację odpowiednio dużej kabiny. Inżynierowie z FUD Bolęcin zadecydowali o dostosowaniu wymiarów dźwigu do tej niedużej przestrzeni. Do dźwigu zastosowano drzwi wychylne jednoskrzydłowe ognioodporne o zadanej klasie EI. Zdecydowano również o wykonaniu maszynowni, dostępnej z dachu budynku, gdyż nie byłaby ona dostępna z poziomu ostatniej kondygnacji (była do tego zbyt niska).

Realizacja obu dźwigów była wysoce niestandardowa i wymagała dużej koordynacji prac oraz pełnej współpracy wszystkich zespołów. Dzięki zaangażowaniu oraz wieloletniemu doświadczeniu inżynierów i innych pracowników FUD Bolęcin zlecenie zostało zrealizowane z sukcesem.